Luontoäidin helmassa

Ote Kirsi Neuvosen teoksesta Pitsipuku.

TÄMÄ ARTIKKELI ON VUODELTA 2015

Vanhan Kappalaisentalon galleriassa Vanhassa Porvoossa Kirsi Neuvosen näyttely Luontoäidin helmassa hakeutuu teemoillaan kauneuden äärelle.

Puvut, kampaukset ja taidehistoriasta kumpuavat kuvastot ovat Neuvosen grafiikkateosten aiheina.

– Pukuteemaa olen tehnyt noin kolmenkymmenen vuoden ajan. Jokaisella vuosikymmenellä olen lähestynyt sitä eri näkökulmasta, taiteilija kertoo.

Kirsi Neuvonen, teokset Aarnimetsä ja Kuusimetsä.
Kirsi Neuvonen ja grafiikkateokset Aarnimetsä ja Kuusimetsä (etsaus, akvatinta, kopiosyövytys).

Ensimmäiset pukuteoksensa Neuvonen teki vuonna 1987. Tietyt teemat toistuvat hänellä tietyin väliajoin, mutta ei itsetarkoituksellisesti.

– En tee pukuja siksi, että teenpä nyt, kun olen aina tehnyt. Aihe saa joskus odottaa, niin kuin nytkin. Haluan haastaa itseäni monella tasolla, Neuvonen miettii.

Kappalaisentalossa esillä olevat pukuteokset ovat suurikokoisia, suurempia kuin aiemmin. Neuvonen on kehittänyt tekniikkaa ja pystyy käyttämään nyt myös aiempaa enemmän värejä.

– Koen taiteilijan identiteettini estetiikan kautta. Se on syväsyntyistä. Myös ruma voi olla kaunista, Neuvonen kuvailee.

Kirsi Neuvosen grafiikkateos Pitsipuku (etsaus, akvatinta, kopiosyövytys).
Kirsi Neuvosen grafiikkateos Pitsipuku (etsaus, akvatinta, kopiosyövytys).

Teoksissa on kiehtovaa ornamentiikkaa ja rytmiä. Symmetria luo levollisen tunnelman, ikään kuin sisäänrakennetun hiljaisuuden. Tämä pätee sekä pukuteoksiin että kampauksia kuvaaviin teoksiin. Takaapäin kuvatuista naishahmoista välittyy myös surun tunnetiloja.

Naiseuden teemat

Neuvonen lähestyy aiheita usein juuri naiseuden kautta. Myös luonto ja arkkitehtuuri ovat vahvoja vaikuttimia.

– En ole ihan pohjia myöten miettinyt, miksi naiseus on mukana niin vahvasti. Olen kiinnostunut taidehistoriasta ja teen paljon taustatutkimusta. Taidehistoriassa nainen on useimmiten katseen kohteena ja pääsääntöisesti mies on se, joka on kuvannut naisen. Voi olla, että naisena itse huomioin herkästi tällaisia seikkoja.

Kirsi Neuvosen grafiikkateokset Sydämessä ja Haaveissa, etsaus, akvatinta.
Kirsi Neuvosen grafiikkateokset Sydämessä ja Haaveissa, etsaus, akvatinta.

Tutkijan asenne ja taidehistoria esittäytyvät näyttelyssä selkeimmin uustulkintoina sarjassa Luontopolku.Kuvista tunnistaa suomalaisille rakkaita teoksia muun muassa Helene Schjerfbeckiltä.

– Olen liittänyt asiat uuteen yhteyteen postmodernismin tyyliin. Vaikka niissä on linkki Suomen taidehistoriaan, ne ovat myös irtautuneet omiksi teoksiksi, Neuvonen selventää.

Jokainen löytää näyttelyteoksista omat merkityksensä intuitiivisesti. Jos tuntee taidehistorian kuvastoa, antaa Kirsi Neuvosen näyttely vielä ekstakokemuksena loputtoman assosiaatioiden virran.

Luontoäidin helmassa -näyttely 27.11.-20.12.2015
Galleria Vanha Kappalaisentalo, Välikatu 13, Vanha Porvoo.
Avoinna: ti-su klo 10-16, vapaa pääsy.
www.porvoo.fi/kulttuuri

Teksti ja kuvat: Tuula Lukic.
Artikkeli on laajennettu versio alunperin Sanomalehti Uusimaan kulttuurisivuilla 1.12.2105 julkaistusta artikkelista.
www.uusimaa.fi