
Hoosianna
TÄMÄ ARTIKKELI ON VUODELTA 2014
Ensimmäinen kynttilä sytytettiin tänään adventtikynttelikköön. Adventtina alkaa myös uusi kirkkovuosi ja sitä on edeltänyt kirkkovuoden viimeinen sunnuntai eli tuomiosunnuntai. Adventtiaika on neljä viikkoa ja perinteen mukaisesti joulaattoa edeltävinä sunnuntaipäivinä sytytetään nelikynttelikköön aina yksi uusi kynttilä.
Ensimmäinen kynttilä on odotuksen vertauskuva, toinen jouluilon, kolmas joulurauhan ja neljäs rakkauden.
Adventti on valmistautumista jouluun, Jeesuksen syntymäjuhlaan. Sitä kutsutaan myös pieneksi paastoksi, kun taas pääsiäistä edeltää suuren paaston aika. Suomalaisille advettiajan paaston ruoka oli entisaikaan lipeäkala.
Adventti, latinaksi adventus Domini, tarkoittaa Herran saapumista. Evankelisluterilaisissa kirkoissa kaikkialla Suomessa kajahti tänään myös tuttu Hoosianna-hymni, joka kytkee Jeesuksen syntymän hänen kuolemaansa. Se muistuttaa meitä sekä hänen tulemisestaan maan päälle että saapumisestaan Jerusalemiin pääsiäisaikaan aasilla ratsastaen ja siitä kuinka hänen tielleen aseteltiin palmunlehviä. Vastaanotto oli riemuitseva ja tätä riemua Hoosianna-laulu viestittää.
Hymnin on säveltänyt saksalainen Georg Joseph Vogler (1749-1814). Sanat ovat evankeliumitekstistä Matteus 21:1-9. ”Ihmisiä oli hyvin paljon, ja he levittivät vaatteitaan tielle, toiset katkoivat puista oksia ja levittivät tielle niitä. Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi: – Hoosianna, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!”
Heprean sana hoosianna merkitsee ’auta’. Sitä käytettiin siunauksen toivotuksena otettaessa vastaan kuningasta.
Lisätietoja. www.evl.fi
Joulu Porvoossa, Porvoon joulu, JouluTaika, joulun taika.
